15.02.2012

Belgiske Vafler

Veldig dårlig oppdatering på Miss Whoopie i det siste, I know. Jeg har nemlig vært opptatt med å flytte inn i ny leilighet, noe som vil si et X antall turer inn til IKEA og skruing av møbler. Det tar tid altså, men nå har jeg endelig kommet på plass i vårt nye hjem og kan friste med nye oppskrifter igjen :-D


Til frokost i dag lagde jeg belgiske vafler. Kjøpte et slikt belgisk vaffeljern til jul, og har ikke fått prøvd det før nå. Syns det var en perfekt måte å innvie det nye kjøkkenet mitt på! Skal ta bilder av det nye hjemmet og lage et lite innlegg om det her på bloggen tenkte jeg. 

Denne oppskriften er det Leila Lindholm som står bak. De ble vanvittig gode, og til å være første gang jeg prøvde å lage slike, må jeg si at de ble nesten perfekte!  

2 egg
125 g smør
2,5 dl melk
2 dl vann
12 g fersk gjær
0,5 ts salt
0,75 dl sukker
2 ts vaniljesukker
6,75 dl hvetemel

Separer eggene og ha hviten i en bolle for seg selv. Smelt smøret på svak varme og tilsett melk og vann. Varm det opp til 37 grader, altså lunkent. Smuldre gjæren i væsken og rør om. Tilsett så eggegulene, salt, sukker, vaniljesukker og hvetemel. 

Visp eggehvittene stive og folde de inn i røren. La den stå i ca 20 min, mens du varmer vaffeljernet. 

Ha i røre så det dekker hele platene i vaffeljernet. De skal stekes i ca 2-3 min avhengig av hva slags jern du har. 
Server med melisdryss, myk vanilje is eller friske bær! 



































2 kommentarer:

  1. Der ga du meg en ide, det blir vafler til kveldsmat her i huset:) Takk for oppskrift:) Gleder meg til å se bilder fra leiligheten deres:)

    klem fra Trine:)

    SvarSlett
  2. Angela15/2/12

    Mmmmm, ser utrolig godt ut :) Kanskje jeg faktisk må prøve den oppskriften, tross kjøkkenskrekk ;)

    SvarSlett

Legg igjen en hilsen!