31.01.2012

Gulrotmuffins med cream cheese frosting

 Det er så altfor lenge siden jeg har lagd gulrotkake, og det som er så godt! Så det var virkelig på tide, spesielt da jeg fant denne deilige oppskriften med alt av krydder jeg elsker!

  • ca 24 cupcakes

  • 3 egg
  • 3 dl sukker
  • 3 dl mel
  • 1 ts vaniljesukker
  • 3 ts bakepulver
  • 1 nype salt
  • 1 1/2 ts malt kanel
  • 1 ts malt kardemumme
  • 2 ts malt ingefær
  • 1 1/2 dl solsikkeolje
  • 4 1/2 dl revne gulrøtter
  • 100 g valnøtter
Cream Cheese Frosting

  • 60 g mykt smör
  • 5 dl melis
  • 1 ts vaniljesukker
  • Revet skall av 1 lime
  • 100 g philadelphiaost
  • Valnøtter till pynt
Pisk egg og sukker til eggedosis. Bland alt det tørre sammen i en separat bolle og hell deretter i eggeblandingen. Til sist bland inn fint revne gulrøtter og fint hakkede valnøtter. 
Ha muffinsformer i en muffinsbakeform og fordel deigen i formene ca halv fulle. Det er viktig å ikke ha i for mye deig i formene da de kommer til å reise seg ganske mye! Jeg fylte de litt for mye og muffinsene fløt litt utover og ble ikke like pene. Hi hi..


Stekes i ca 12-15 minutter ved 175 grader.


Lag frostingen mens de steker!

Bland alle ingrediensene sammen og pisk godt i en kjøkkenmaskin til alt er blandet. Smør og philadelphia MÅ være mykt, hvis ikke blandes det ikke godt nok. Vent til cupcakene er helt avkjølt før du har på glasuren :-)

Garner med valnøtter på toppen som siste finish. 




MMmm Nydelig!



2 kommentarer:

  1. Nyyydelig, flinke deg jenta mi;))

    SvarSlett
  2. Siden Gulrotkake er min favorittkake(sammen med prinsessekake), skal jeg definitivt prøve disse cupcakene:) Jeg velger nok å kutte ut kardemomme;)
    Takk for oppskrift:)
    Fin dag ønskes deg fra Trine:)

    SvarSlett

Legg igjen en hilsen!