23.01.2012

Kveldsmat - Horn med syltetøy

Hei alle sammen!

I helgen var jeg på fjellet og det var helt fantastisk deilig å komme seg vekk noen dager. Fikk så lyst til å lage gjærbakst i dag, så jeg slo til med mine luftige og gode syltetøy horn. Disse passer perfekt som kveldsmat sammen med en kopp varm te. De er veldig lette og lage og det er ikke mange ingrediensene som skal til. 

200 g smør
ca 600 g mel
0,5 dl sukker
0,5 ts malt kardemumme
2,5 dl lunken melk
50 g gjær
2 egg
Stivt syltetøy av eget ønske

1 egg til pensling

Smuldre smøret i melet. Tilsett sukker og kardemomme. Varm opp melken til den er lunken. Løs opp gjæren i melken. Bland i sammenpiskede egg. Bland det våte med det tørre til en jevn deig. La den heve til dobbel størrelse, ca 1 time.

Bruk litt ekstra mel til utbakingen. Ha deigen på bordet og del den i 3 like store emner. Kjevle ut hvert emne til store, runde leiver. Del hver leiv i 8 spisser med en pizzakutter. fordel ca 1 ts stivt syltetøy midt på hver spiss og rull dem sammen fra den bredeste siden. Bøy rullene til horn og legg dem på bakepapirkledde stekeplater.

La hornene etterheve godt. Pensle over med egg. Stek dem deretter midt i ovnen ved 250°C i ca 10 min, til de er gyldne.



2 kommentarer:

  1. Jum jum, disse skal jeg deinitivt merke meg.
    Hørtes superdeilige ut!!

    SvarSlett
  2. Mums, de ser gode ut, bak noen slike til meg i morgen a...klem mams

    SvarSlett

Legg igjen en hilsen!