07.01.2012

Nydelige bounty cupcakes


Hei hei!

God helg alle sammen. Jeg har gledet meg lenge til helgen, nettopp fordi jeg skulle lage deilige bounty cupcakes ala Leila Lindholm. Leila hadde et program i julen kalt "Leilas sota jul" og i en episode lagde hun Bounty cupcakes. Jeg bare MÅTTE prøve å lage disse. Og de ble en suksess! Først var jeg litt skeptisk siden det var så mange ingredienser å ha i, men det gikk overraskende fort å bake disse. 


Cupcakes

1 dl kokosflak

75 g mørk kokesjokolade 70 %
2 egg
1.5 dl sukker
1 ts vaniljesukker
100 g smør
0.75 dl kokosmelk
2.5 dl mel
1.5 ts bakpulver
1 nype salt
2.5 ss kakao av god kvalitet
1.5 ss kald kaffe
2 st bountystenger. (Det er 3 små bountystenger i 1 bounty)


Glasur


250 g mørk kokesjokolade 70 % 
1.5 dl matfløte
2 ss honning
1 nype havsalt
1 ss smør
100 g philadelphiaost

Sett ovnen på 175 grader. 

Stek kokosflakene i en tørr stekepanne slik at de får en litt gyllen farge. Dette gir bedre smak på kokosen. 

Smelt kokesjokolade i et vannbad. 

Visp sammen egg, sukker og vaniljesukker i en kjøkkenmaskin til det blir hvitt og luftig. Smelt smøret og hell i kokosmelken. Det er viktig at kokosmelken er flytende. Hell væsken i eggeblandingen og visp godt sammen. 
Bland mel, bakepulver og salt i en bolle og sikt forsiktig inn i røren. Til slutt har du i kakao, kokosflak og kald kaffe. 

Sett papirformer i en muffinsbakeform og fyll formene 2/3 med røre. Dette blir 12 store cupcakes. Skjær bountystengene i 2 og plasser en i hver muffins. Stek midt i ovnen i ca 12-13 minutter. 

Glasur:

Kok opp fløte, honning og havsalt i en kjele. Hakk kokesjokoladen fint og ha i blandingen. Rør godt sammen. Tilsett ost og smør og rør til en jevn glasur. Sprøyte oppå cupcakesene og deretter strø litt kokosflak på toppen. 

Nammm



3 kommentarer:

  1. Var de gode? Kom opp med en smaksprøve til meg da...klem motherbear

    SvarSlett
  2. Et helt lite måltid i en sånn:) De ser nydelige ut:)
    her skal det spise hjemmelaget bløtkake idag, mannen min huset har bursdag:)
    Klem Trine:)

    SvarSlett
  3. Anonym10/1/12

    De så gode ut Ull! :)
    Jeg savner bakingen din..
    Klem Anette

    SvarSlett

Legg igjen en hilsen!