02.01.2012

Focaccia med rødløk og oliven

Hei på dere!


Bloggen har hatt en lang juleferie, men er nå tilbake for fullt! Julen har vært fylt med masse deilig god mat, men nå er jeg rett og slett ganske lei av all denne julematen og fokuserer på andre gode oppskrifter fremover! 

I dag kan jeg by på deilig og luftig focaccia brød. Denne oppskriften må du bare teste, blir perfekt brød hver gang! Passer for eksempel bra som tilbehør sammen med pastaretter.

Oppskrift:

25 g (1/2 pk) fersk gjær
3 dl lunket vann
0.5 dl god olivenolje
2 ss honning
1 ss havsalt
7-8 dl hvetemel
Olivenolje og salt til utbaking
2  stk Rødløk
Oliven


Bland vann, honning, salt og olivenolje i en bolle. Smuldre gjæren i væsken og bland godt til den er løst opp. Ha i litt hvetemel av gangen og kna til det blir en deig (Ca 5 minutter.) Dekk til bollen med et kjøkkenhåndkle og la den heve seg til dobbel størrelse.
Sett ovnen på 220 grader med varmluft. Ha deigen på en melet bakeplate og del den i 2 like store deler. Kna deigene litt og legg de så på et stekebrett som du har smurt med olje og strødd litt havsalt på. Flat deigene litt til de er ca 1-2 cm tykke og dekk med et kjøkkenhåndle. Nå skal de heve til dobbel størrelse igjen i ca 30 min.
Trykk oliven og rødløksmåner litt ned i deigen og lag små hull med fingrene. Strø olivenolje og havsalt over og stek i 10 min til de er blitt gyllen brune.






4 kommentarer:

  1. PERFEKT;) Så gode de ser ut.

    SvarSlett
  2. Deilige focacciabrød, DET liker vi etter å ha feriert i Italia noen ganger:) Nye oppskrifter er alltid velkomne:)Takk:)
    Klem fra Trine:)

    SvarSlett
  3. Anonym3/1/12

    Hei, så fin blogg du har! Disse focacciabrødene skal jeg prøve å lage i morgen, takk for oppskrift! Klem fra Anne

    SvarSlett
  4. Anonym9/1/12

    Jeg lagde focacciabrødene dine, og de ble KJEMPEGODE!!! Klem fra Anne.

    SvarSlett

Legg igjen en hilsen!