09.12.2011

Cake balls

Hei og god fredag!


Nå er det helg, og da synes jeg det er helt greit å unne seg noe deilig bakemums! I den anledning har jeg derfor laget cake balls i dag! Jeg er en skikkelig sjokoholiker.



Jeg tok utgangsunkt i Bakerella sin bok "Cake pops". Der finnes det alle mulige slags rare cake pops, de er kjempe søte og jeg kan tenke meg at det er en stor hit i for eksempel barnebursdager!

Først lagde jeg sjokoladekaken (fra detsoteliv.no):

400 g smør
4,5 dl vann
6 ss kakao
9 dl sukker
3 dl lettrømme
4 egg
2 ts natron
9 dl hvetemel

Glasur:

100 g smør
6 ss melk
3 ss kakao
2 ts vaniljesukker
350 g melis

Til Cake Balls trenger du:

Smeltet lys eller mørk kokesjokolade
Litt delfiafett
Glasur til å blande med kakedeigen

Dette er litt av et prosjekt. Man kan selfølgelig jukse litt med å kjøpe en kake mix og en glasur mix. Jeg jukset bare med glasur miksen denne gangen.



Smelt smøret i en stor kjele, ha i vann og kakaopulver. Kok opp. Ta kjelen av platen og hell i sukker. Deretter tar du oppi et beger lettrømme og rører godt ut. Ha i ett og ett egg og bland godt mellom hver gang. Røren tykner litt med en gang.
Ha så i hvetemel og rør til en jevn røre. Stek kaken i ovnen på 200 grader i ca 30 minutter.

Jeg delte kaken i to og lagde vanlig sjokoladekake av den ene halvdelen.
Mens kaken steker, lag glasuren. Smelt smør å ha i alle ingrediensene. Stikk hull i den delen du bruker som vanlig sjokoladekake og hell glasuren over med en gang. Strø kokos eller annen pynt over.




Den andre kakehalvdelen smuler du opp og blander med kakefrosting. Jeg brukte en pose-variant fra mors hjemmelagede. Trill til like store kuler og sett 15 min i fryseren til de blir faste. Dypp i sjokolade.



















Der har du helgekosen tenker jeg :-)

4 kommentarer:

  1. mathilde askelien9/12/11

    Så herlig! dette så utrolig godt ut, syns vi skal prøve oss på en annen variant av cake pops også, neste gang du er i bakehumør!

    SvarSlett
  2. Randi9/12/11

    Hmmm....dette her er jo helt gull!
    Kommer til å følge deg her.....
    Men, smaksprøver....kommer de seilende bort her i en boks???

    SvarSlett
  3. MMM...jeg vil også ha smaksprøver;)) Utrolig fine da;))

    SvarSlett
  4. Disse ser gode ut, oppskrift herved notert:)
    Takk:)
    Trine:)

    SvarSlett

Legg igjen en hilsen!