18.12.2011

No knead bread

Jeg er en person som spiser veldig mye brød, jeg syns det er utrolig godt og jeg blir perfekt mett etter noen brødskiver til frokost. Derfor ble jeg så glad når jeg kom over denne oppskriften på noe som kalles no knead bread. Det er et brød som man ikke skal jobbe mye med, men som skal stå å hvile seg i mange timer. Det er derfor viktig å planlegge tiden. 

Her er hva du trenger:

500 g hvetemel
1/4 ts tørrgjær
1 1/2 ts salt
400 ml vann

Bland det hele lett sammen, deigen den skal være litt klissete. La den stå på kjøkkenbenken dekket med plast eller kjøkkenhåndkle i minimum 12, maks 20 timer. Etter deigen har hvilt seg, ha den på en melet plate og brett deigen mot midten med en slikkepott flere ganger. Nå skal den stå i 2 timer å hvile seg tildekket. Sett ovnen på 250 grader og etter at deigen har hevet seg i 90 minutter setter du en jerngryte med lokk inn i ovnen så den blir glovarm. Ha brødet opp i jerngryten og stek i 30 min. Etter 30 minutter senker du temperaturen til 220 og tar av lokket, stek i 15 min til. 

Du finner video og nærmere beskrivelse på matpaabordet sin blogg. 


Brødet er best å spise samme dagen, men det går også ann å nyte dagen etter hvis det oppbevares med et kjøkkenhåndkle rundt. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg igjen en hilsen!